درمان دندانپزشکی در کودکان مبتلا به اوتیسم

اوتیسم یک اختلال نورولوژیک هست که باعث می‌شود کودک در مهارت‌های کلامی و غیرکلامی و اجتماعی خود مشکل پیدا می‌کند.

شیوع اوتیسم 1 نفر در هر 59 تولد می‌باشد که شیوع بالایی محسوب می‌شود. تشخیص اوتیسم در سه سال اول زندگی داده می‌شود و شیوع آن در پسرها بیش‌تر است.

علائم شایع کودک مبتلا به اوتیسم

• تأخیر در کلام
  • ارتباط چشمی کم
  • رفتارهای تکراری
  • حساسیت به نور، صدا، بو، مزه

سلامت دهانی و دندان کودک مبتلا به اوتیسم

براساس مطالعات ساختار دندانی در کودک مبتلا و غیر مبتلا به اوتیسم، یکسان است. اما چون کودکان مبتلا معمولاً غذاهای نرم و شیرین دوست دارند و به علت هماهنگی کم عضلات زبان، غذا را در دهان نگه می‌دارند بنابر این میزان پوسیدگی بالایی ممکن است پیدا کنند.

از طرفی عدم توانایی در مسواک زدن و عدم همکاری کافی با والدین، می‌تواند مزید بر علت برای داشتن پوسدگی دندانی بیشتر شود.

• همانطور که ذکر شد به علت حساسیت کودک به صدای دستگاه‌های دندانپزشکی، نور یونیت، بو و مزه مواد دندانپزشکی، انجام درمان دندانپزشکی کار پرچالشی برای خانواده‌ها باشد.
  • از طرفی عدم برقراری ارتباط مناسب کلامی و چشمی کودک درمان را مشکل می‌کند.
  • مشورت با خانواده در مورد تکنیک‌های مؤثر کنترل کودک در خانه، می‌تواند مؤثر باشد.
  • هم‌چنین به علت تمایل کودک مبتلا به اوتیسم به انجام کار‌های عادی، نیاز به جلسات متعدد دندانپزشکی جهت عادت به محیط مطب و دندانپزشکی وجود دارد.
  • اگر کودک سابقه تشنج دارد حتماً با دندانپزشک صحبت کنید.
  • جلسات باید کوتاه باشد و همواره تشویق کودک از طرف والدین و دندانپزشک صورت گیرد.
  • درمان‌ها باید مرحله به مرحله از ساده به سخت صورت گیرد.
  • آشنایی کودک با وسایل دندانپزشکی با صبر و حوصله صورت می‌گیرد.
  • بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم حرکات ناگهانی بدن دارند که در این صورت نیاز به نگه داشتن کودک توسط والدین وجود دارد.

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی و آرام‌بخش

در مواقعی که کودک مبتلا به هیچ شکل در مطب قابل کنترل نباشد و احساس شود درمان می‌تواند برایش خطرآفرین شود، درمان تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی بهترین گزینه است. این درمان در یک جلسه حدود دو ساعت زمان می‌برد، نیاز به بستری کودک نبوده و بعد بیدار شدن، کودک از بیمارستان مرخص می‌شود.

بدون نظر