دندانپزشکی کودکان تحت آرام‌بخشی و بیهوشی


یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای درمان دندانپزشکی کودکان، استفاده‌ از دارو‌های آرام‌بخش و خواب‌آوری و روش بیهوشی عمومی می‌باشد که در حیطه کار متخصصین دندانپزشکی کودکان است.

شرایطی که استفاده‌ از آرام‌بخش یا بیهوشی، روش انتخابی کنترل کودک است:

  • کودکی که عدم همکاری، ترس و اضطراب و مقاومت بسیار بالایی دارد و یا ارتباط ‌پذیر نیست و از طرفی نیا‌ز‌های‌ درمانی مهمی دارد.
  • کودک با مشکلات خاص فیزیکی، ذهنی و یا شرایط پزشکی که سبب می‌شود کودک قادر به همکاری با دندانپزشک نباشد.
  • کودکانی که امکان بی‌حسی موضعی در آن‌ها، به علت عفونت‌ حاد، آلرژی و … وجود نداشته باشد.

چرا برای کودک غیرهمکار در دندانپزشکی باید از آرام‌بخش یا بیهوشی استفاده‌ کرد؟

در کودکی که تعداد زیادی دندان پوسیده و عفونی دارد، باقی ماندن این عفونت‌ها علاوه بر ایجاد مشکل برای غذا خوردن کودک، می‌تواند باعث آسیب به جوانه دندان دائمی زیرین، گسترده شدن عفونت‌ها از حفره دهان و انتقال به گردش خون شود. از طرفی اگر کودک کم سن و سال باشد و توانایی همکاری در درمان دندانپزشکی را نداشته باشد، انجام درمان با اجبار و کنترل فیزیکی می‌تواند در کودک مشکلات روحی و روانی زیادی را ایجاد کند و ترس دندانپزشکی را در کودک برای همیشه ماندگار کند.

پس والدین گرامی، لطفاً به این نکته توجه داشته باشید که درمان دندانپزشکی کودکی که همکاری مناسبی در مطب ندارد، نیازمند استفاده‌ از روش‌های آرام‌بخشی یا بیهوشی می‌باشد و این گونه نیست که بگوییم درمان دندانپزشکی ارزش بیهوش کردن یا در خواب کردن کودک را ندارد!!

انواع آرام‌بخشی و بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

  • گاز خنده (Laughing gas) ¬ این روش در ایران استفاده‌ نمی‌شود.
  • آرام‌بخش ملایم: در این روش کودک در حین درمان آرام و بیدار است و قادر است خواسته دندانپزشک را انجام دهد.
  • آرام‌بخش متوسط: کودک آرام است ولی معمولاً قادر نیست خواسته دندانپزشک را اجرا کند. کودک خود به راحتی نفس می‌کشد و معمولاً بعد از درمان چیزی در مورد درمان به یاد نمی‌آورد.
  • آرام‌بخش عمیق: در این روش تنفس، ضربان قلب، فشار خون در طی درمان کامل کنترل می‌شود.
  • بیهوشی عمومی: این روش در کودکانی که نیاز به درمان دندانپزشکی مفصلی هستند و تعداد دندان‌های درگیر زیاد است، صورت می‌گیرد. مدت بیهوشی معمولاً 5/2-2 ساعت می‌باشد. در این روش هم تنفس، ضربان قلب و فشار خون کاملاً کنترل می‌شود.

* نکته بسیار مهم این است که همگی این روش‌ها بایست در بیمارستان یا کلینیک‌های مجاز، زیر نظر متخصصین بیهوشی و متخصص دندانپزشکی کودکان صورت پذیرد.

تفاوت مهم آرام‌بخشی و بیهوشی کودکان در دندانپزشکی

در بیهوشی عمومی کودک کاملاً در خواب عمیق است پس حرکت نمی‌کند و درد را احساس نمی‌کند.

نحوه بیهوشی در دندانپزشکی کودکان

مجدداً تأکید می‌شود که این درمان حتماً باید توسط متخصص دندانپزشکی کودکان انجام گیرد، نه دندانپزشک عمومی!

این کار بایست حتماً در بیمارستان انجام شود و نه در مطب!

قبل از انجام بیهوشی، آزمایش خون برای کودک و تأییدیه پزشک اطفال برای سلامت کودک الزامی است.

اگر کودک شما آلرژی و حساسیت به ماده‌ای دارد حتماً با دندانپزشک مطرح کنید. به علاوه این که علائم سرماخوردگی به هیچ عنوان نباید در کودک دیده شود.

حتماً دستورالعمل‌های لازم برای قبل و بعد بیهوشی را در مورد خوردن و نوشیدنی را از دندانپزشک خود دریافت کنید.

نیاز به بستری کودک شب قبل از بیهوشی و بعد آن وجود ندارد. و ساعاتی قبل ا ز اجرای بیهوشی، کودک در مطب حاضر می‌شود و بعد از انجام درمان، 1 ساعت بعد مرخص می‌گردد.

مزایای دندانپزشکی تحت بیهوشی در کودکان

در بیهوشی، کودک کاملاً خواب است پس همه درمان‌های دندانپزشکی لازم، از تهیه عکس رادیوگرافی گرفته تا پر کردن، عصب‌کشی، روکش، کشیدن دندان و … همگی به صورت یکباره بدون آسیب به کودک و یا ترساندن وی انجام می‌شود.

معایب دندانپزشکی تحت بیهوشی در کودکان

یکی از معایب این روش، هزینه بالای آن است. هزینه اتاق عمل، متخصص بیهوشی و بیمارستان، به هزینه درمان دندانپزشکی اضافه می‌گردد.

در گذشته، روش بیهوشی برای کودکان خطرناک محسوب می‌شد ولی به تدریج با گسترش امکانات و سیستم‌های مانیتورینگ در اتاق عمق، میزان خطرات و عوارض بسیار کاهش یافته است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *