آبسه و عفونت دندان و لثه کودک


زمانی که پوسیدگی دندان، از مینا وعاج دندان گسترش می‌یابد و پالپ (عصب) دندان را درگیر می‌گیرند، دندان عفونی محسوب می‌شود. اگر این عفونت برطرف نشود، پیشرفت کرده از انتهای ریشه خارج شده و آبسه دندان را ایجاد می‌کند.

آبسه دندان می‌تواند درد‌های شدیدی را در کودک ایجاد کند.

این آبسه‌ها به دو شکل دیده می‌شوند:

  • آبسه‌هایی که به شکل جوش چرکی در نزدیکی دندان درگیر ایجاد می‌شوند.
  • آبسه‌هایی که گسترده‌تر شده و باعث تورم گونه، لپ و صورت کودک می‌شوند.

درمان آبسه دندانی کودک

1- آنتی بیوتیک تراپی:

اگر آبسه حالت حاد داشته و باعث ایجاد تورم صورت شده است، نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک می‌باشد که این کار تنها با تجویز دندانپزشک متخصص باید صورت بگیرد.

البته باید بدونید آنتی بیوتیک درمان قطعی و کامل آبسه دندانی محسوب نمی‌شود. و حتماً باید منشأ عفونت دندان حذف گردد. در غیر این صورت آبسه مجدداً عود می‌کند.

2- به خاطر داشته باشید آبسه‌ای که باعث تورم صورت شود، مورد اورژانسی محسوب شده و باید فوری به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان دندان آبسه کرده، براساس سلامت ریشه‌های دندان انجام می‌شود. اگر ریشه‌های دندان شیری از بین نرفته باشد، با درمان ریشه (عصب‌کشی) عفونت از دندان خارج شده و آبسه نیز محو می‌گردد.

ولی بعضی مواقع، به علت طولانی باقی ماندن عفونت در دندان، ریشه‌ها دچار تحلیل گسترده و خوردگی می‌شوند و ناچاراً دندان شیری باید کشیده شود. در نظر داشته باشید براساس صلاحدید متخصص دندانپزشکی کودکان، نیاز به فضانگهدار برای دندان شیری خارج شده ممکن است وجود داشته باشد.

3- درمانهای خانگی آبسه دندان برای کاهش درد کودک:

  • استفاده‌ از آب نمک (با آب ولرم) جهت شستشوی محل آبسه
  • حوله گرم روی صورت کودک
  • شربت‌های مسکن مثل استامینوفن و ایبوپروفن (با مشورت دندانپزشک)

در کل پدر و مادرهای عزیز، با چکاپ‌های منظم دندانپزشکی برای کودک دلبندتون، اجازه ندهید پوسیدگی‌های سطحی منجر به ایجاد آبسه‌های دندانی گسترده و به دنبال آن درد‌های شدید دندانی برای کودک بشه!

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *